Development of Canva Application-Based Video Tutorials on Selling and Promotion Materials at SMK Hospitality Accommodation
Abstract
This study aims to develop audio-visual learning media in the form of video tutorials on selling and promotion materials. The video tutorial presents a visualization of the move, which comes from a collection of various objects arranged in a sequence according to a predetermined flow at each time. The method used in this study is descriptive with a PPE approach, namely Planing, Production, Evaluation. Based on the results of validation carried out by material experts and media experts, it is stated that the video tutorials developed are suitable for use as learning media at SMK Hospitality Accommodation.
References
Agustin, M. D., Mustiningsih, & Maisyaroh. (2018). Manajemen Pembelajaran Di Education (Edotel) Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan.
Amrina, Mudinillah, A., & Handayani, E. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab Di MAN Gunung Padang Panjang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah .
Awalia, I., Alamsyah, & Pamungkas. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Jurnal Matematika Kreatif - Inovatif.
Budi, A. S. (2017). PembuatanVideo Tutorial Table Manner Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa SMK Negeri 3 Jember. Jurnal Pengabdian Masyarakat J-DINAMIKA.
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran : Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dwi, M., Mustiningsih, & Maisyaroh. (2018). Manajemen Pembelajaran Di Education Hotel (Edotel) Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan.
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar.
Hanum, N. S. (2013). Keefetifan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi.
Jerry, P., Jampel, N., & Sudarma, K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech.
Mardiyah, N. K., Rohaeni, N., & Rinekasari, N. R. (2016). Penguasaan Pengetahuan Laundry Pada Peserta Didik Akomodasi Perhotelan Di SMKN 9 Bandung. Jurnal FamilyEdu.
Pamungkas, A. S., Permatasari, I. S., & Hendracipta, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Hands Move Dengan Konteks Lingkungan Pada Mapel IPS. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar.
Pramudito, A. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Pada Mata Pelajaran Kompetensi Kejuruan Standar Kompetensi Melakukan Pekerjaan Dengan Mesin Bubut Di SMK Muhammadiyah 1 Playen.
Rahmawati, F., & Atmojo, R. I. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canvapada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu.
Rohaeni, N., Jubaedah, Y., Rinekasari, N. R., & Aprilia, L. R. (2021). Pengembangan E-Rubric Dengan Pendekatan Competency-Based Assessment Pada Bidang KeahlianAkomodasi PerhotelanDi Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kepariwisataan : Destinasi, Hospitalis dan Perjalanan, 90.
Rusdiana, R. Y., Putri, W. K., & Sari, V. K. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Canva bagi Guru SMPN 1 Tegalampel Bondowoso. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
Saputro, B. (2017). MANAJEMEN PENELITIAN PENGEMBANGAN ( RESEARCH & DEVELOPMENT ) BAGI PENYUSUN TESIS DAN DISERTASI. Yogyakarta.
Satria, N. (2018). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Model Teaching Factory Dalam Upaya Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan.
Sholeh, M., Rachmawari, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk UKM.
Wirasasmita, R. H., & Putria, Y. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio Dan Macromedia Flash.